PASTEL

Pastel je idealan za umetnike koji žele da koriste intenzivne boje, a ujedno nudi veliku raznovrsnost jer se može nijansirati, brisati i rastvorljiv je u vodi. Može se koristiti radi postizanja širokog spektra crtačkih efekata, od jasnih linija do mekih paperjastih tekstura.  Veoma lako se koristi, dok to nije slučaj sa ostalim tehnikama. Kako nema potrebe čekati da pastel bude suv, lako je biti spontan i raditi u trenu. Pošto kod pastela nema tečnog veziva, on tokom vremena ne propada. Pastel je vrednovan zbog dugog trajanja i lepote.                         

Kroz istoriju, pastel možemo pratiti od XVI veka kada su ga koristili mnogi poznati umetnici, mada je postao naročito popularan u XIX veku. Delacroix, Manet, Renoir, Toulouse-Lautrec, Whistler, Degas, Mary Cassatt su koristili pastel za završni rad kao i za skiciranje.

VRSTE PASTELA

Tvrdoća i mekoća pastela zavise od količine veziva ili filera. A svaki ima svoje prednosti:

Soft (mekani) pastel sadrži manje veziva, što mu daje teksturu somota. Sadrži više pigmenta, tako da su boje snažnije i mogu se lako mešati ili mrljati prstom ili nekim mekim alatom. Loša strana je što je delikatniji i može se lako slomiti. Ta mekoća zbog koje se lako mogu mešati boje takodje mu omogućava da slučajno bude izmrljan, tako da je najbolje da se koristi sprej fiksativ nakon završetka rada. Njegova meka tekstura stvara više prašine, što može biti problem nekim ljudima.

Tvrdi pastel ima manje pigmenta i više veziva. On je čvršći za rad ali boje su manje jarke. Dobar je za pravljenje jasnih linija i detalja jer se može zašiljiti. Često se koristi za iscrtavanje spoljašnjih linija ili dodavanje komplikovanih detalja u radu sa drugim medijima. Pošto su boje manje živopisne, neki umetnici ga koriste za pozadinu. Tvrdi pastel se preporučuje za preliminarno skiciranje.

Glavna razlika između soft/ tvrdog pastela i uljanog pastela je u teksturi. Tvrdi i meki pastel su “kredasti”. Uljani pastel je “voskast”. Čistiji je i ne ljušti se mnogo. Otporan je na mrvljenje i ne predstavlja rizik za zdravlje u smislu udisanja prašine. Uljani pastel je takodje trajniji i nudi intenzivne pigmente. Ipak, sa njim se teško mešaju boje i nikad potpuno ne očvrsne. Zbog toga, uljani pastel može biti izmrljan u skladištu.

Razlika izmedju školskog i profesionalnog pastela leži u količini pigmenta i njegovom kvalitetu, kao i u proporciji  i stepenu veziva filerima, ili glini. Školski pastel je dobar put sa niskom investicijom za eksperimentisanje. Ako utvrdite da ste ozbiljni uvek možete da počnete da koristite kvalitetniji pastel. Profesionalni pastel ima življe boje i nudi širi spektar nijansi i boja.   

ČIŠĆENJE PASTELA

Najlakši način da se očisti pastel je da se obriše svaki štapić posebno papirnim ubrusom. Dobar trik za pastel je da se sipa kukuruzno brašno u posudu sa poklopcem. Doda se par pastela i stavi se poklopac. Promućkati posudu par minuta. Bićete začudjeni kako će se dobro očistiti.

                                                                                                                                   

     

© 2015 MONART
CENTAR ZA KREATIVNO STVARALAŠTVO

Uslovi korišćenja

Website counter